CASE IH nagyágyúk – a lóerők forradalma

Az első igazi Quadtrac modell 1997-ben került sorozatgyártásba a szabadalmaztatott gumihevederes járószerkezettel.

A CASE IH törzscsuklós nehéz szántóföldi erőgépeinek története 1958-ban kezdődött, amikor az Egyesül Államokbeli Minnesotában gazdálkodó John Steiger, és a két fia (Douglass és Maurica) teherautók motorját és hajtásláncát felhasználva megépítették az első összkerék-meghajtású, törzscsuklós Steiger traktort 238 LE-s motorerővel. A környékbeli gazdálkodóknak annyira megtetszett a gép hatékonysága, hogy 1963-ban elkezdték ennek a modellnek a sorozatgyártását 118 – 300 LE közötti teljesítménnyel, és építettek egy új gyárat az Észak-Dakotai Fargo-ban, ahol a mai napig készülnek a Steiger és Quadtrac modellek, valamint a CASE IH építőipari gépek közül a törzscsuklós homlokrakodók.

A széria egyre népszerűbb lett, a teljesítménye mellett azért is, mert a főbb elemek (motor, váltó, hajtáslánc, stb.) nagyrészt jól ismert beszállítóktól érkeztek (pl. Caterpillar, Cummins), így a vevőknek könnyű volt az alkatrészek beszerzése is. Ennek a népszerűségnek köszönhetően 1976-ban már átlépték a 10.000 db eladott Steiger traktort, 1983-ban pedig kiadták az 525 LE-s Tiger szériát, ami akkor a legerősebb sorozatgyártású erőgépnek számított. Azonban az 1980-as évek közepén az amerikai gazdasági válság a kereslet jelentős visszaesését hozta, ami csődközelbe juttatta a gyártót. A márka története így 1986-ban a CASE IH-val egyesülve folytatódhatott. Az együttműködés első állomását a CASE IH 9100-as szériájának bemutatkozása jelentette. Ez állandó fejlesztések mellett egyre szélesebb teljesítményskála mellett vált elérhetővé, folyamatosan biztosítva ezzel a csúcstechnológiát az ügyfeleknek.
PR-AGRICS-ILL1-600x600.jpg

Az 1992-es Farm Progress Show-n mutatták be a Quadtrac elődjét, amely egy, a kerekek helyett 4 különálló gumihevederes járószerkezettel felszerelt 9250-es modell volt. Akkora piaci igény mutatkozott erre a kivitelre, hogy 1997-ben az eladott Stieger traktorok száma átlépte a 40.000-et, majd 2005-ben az 50.000-et is túlszárnyalta.

Az első igazi Quadtrac modell 1997-ben került sorozatgyártásba a szabadalmaztatott gumihevederes járószerkezettel. A vevői visszajelzések és tapasztalatok alapján folyamatosan tökéletesítették ezt a technológiát. Ennek köszönhetően az eredmények sem maradtak el: 2005-ben a széria egyik tagja állította fel a 24 óra alatt felszántott legnagyobb szántóföldi terület Guiness rekordját Franciországban. Az eredmény egy CASE IH Quadtrac STX500-hoz kötődik, amely 20 fejes ekével felszerelve 24 óra alatt 792 ha-t művelt meg.

Azóta a Steiger és a Quadtrac különálló modellé váltak, melyek ma a teljesítmény, gépkezelői kényelem és megbízhatóság csúcsát jelentik, ha nehéz szántóföldi erőgépekben gondolkozunk talajmunkákhoz. 12 modellük 370 LE – 620 LE teljesítmény között képes kompromisszumok nélkül a maximumot biztosítani hatékonyságban azoknak, akik nagy földterületen gazdálkodnak. Az alábbi modellek érhetőek el, ahol a jelölés a gép névleges teljesítményét jelenti: Steiger 370, 420, 470, 500, 540, 580, 620; valamint a Quadtrac 470, 500, 540, 580, 620. Mindkét típus esetében az 540, 580, 620-as modellek nagyobb, erősebb vázra épülnek, robosztusabb hajtáslánccal és vonószerkezettel. A nehéz szántóföldi erőgépek így még ezt a nagy teljesítményt is gond nélkül tudják leadni a talajra, valamint a hozzájuk kapcsolható, nagy munkaszélességű munkagépek erőhatásait hosszú távon is megfelelően elbírják.
PR-AGRICS-ILL3-812x540.jpg

A Steiger és Quadtrac modellek is elérhetőek az akár 2,5 cm-es RTK pontosságú, SIM kártya alapú automata kormányzási rendszerrel (AFS) is. 2017-ben, a teljesítménykategóriában egyedülálló megoldásként bemutatták a folyamatosan változó áttételű, fokozatmentes CVX Drive váltót is ezekhez a modellekhez. Utóbbi a Steigerekben 370-540 LE teljesítmény közötti, míg a Quadtrac-okban 470-540 LE teljesítményű gépeknél érhető el.
A gépek hatékonyságának legfontosabb elemét a 4 egyforma kerék (vagy járószerkezet), a tökéletes súlyelosztás, valamint a legmodernebb motorszerkezet jelentik. Ezen felül egységnyi munkaszekcióra vetítve, egy ilyen gép fogyasztása lényegesen kevesebb, mint egy hasonló kategóriás kisebb gépé a több munkafolyamattal. Ugyanis, ha a munkát egy 200 LE-s géppel 6 méteres munkaszélességgel végezzük, míg egy Steigerrel talajtól függően 10 vagy 12 méteren, akkor az egységnyi hektárra vetített költség nagyjából 70-75 % lesz. Ráadásul a nagyobb géphez, nagyobb munkaszélesség mellett elég kevesebb gépkezelő is. Ez ma, mikor egyre kevesebb a jó szakember, így a bérköltségek egyre magasabbak, jelentős költségcsökkentést tesz lehetővé a gazdálkodók életében.

A Quadtrac-hoz szabadalmaztatott gumihevederes járószerkezet jelentős mértékben csökkenti a talajnyomást a nagyobb felfekvő felületnek köszönhetően, és javítja az erőleadást is. A háromszög kivitelnek hála, számos jó tulajdonsággal bír: sáros talajon kiváló az öntisztító képessége, az egyedi kialakításnak köszönhetően közúton kisebb a felfekvő felület (hogy forduláskor kevésbé kopjon), míg a szántóföldi munkák során a teljes felület érintkezik a talajjal. Utóbbi 35-38%-kal növeli meg a felfekvő felületet egy hagyományos, kerekes kivitelhez képest.
PR-AGRICS-ILL4-768x590.jpg

A CASE IH más modelljében is felhasználta ezt a technológiát, amely komoly hatékonyságnövelést jelent a gazdálkodóknak. Jelenleg az Axial-Flow kombájnok – amelyek szintén úttörőek voltak az egyrotoros technológiával – is rendelhetőek az első kerekek helyett gumihevederes járószerkezettel, akár rugózott kivitelben, 2 féle szélességben is. Az időjárási körülmények sokszor megnehezítik a termény betakarítását a megfelelő időben, viszont ezzel a járószerkezettel kitolható ez az „időablak”.

2013-ban pedig a CASE IH traktorok között sorozatgyártásba került a Magnum Rowtrac, amely a hátsó kerekek helyett a már jól bevált gumihevederes járószerkezettel készül, így egyesítve az univerzális felépítésű traktor fordulékonyságát az alacsony talajnyomású és nagy erőátadásra képes járószerkezettel.
PR-AGRICS-ILL-TART-810x540.jpg

A CASE IH így a piacon olyan modellkínálattal áll a gazdálkodók rendelkezésére, ami szinte egyedülálló: traktorokban az 55 LE-s kertészeti gépektől a 692 LE maximális teljesítményű Quadtrac-ig, kombájnokban az egyedülálló egyrotoros technológiát használva 6 modell érhető el 315 LE és 557 LE közötti teljesítményszinttel. A betakarítógépek a legmodernebb vágóasztalokkal érhetőek el: hagyományos gabona adapter, szalagos behordású adapter, flexibilis vágóéllel rendelkező adapter (pl szójához), valamin 6-24 soros kukorica adapter. Ezen felül teleszkópos rakodók (Farmlift) 5 méteres gémkinyúlástól 9 méterig kínál 7 modellt, valamint szögletes és hengeres bálázókat – akár bálacsomagolóval együtt. Ez is azt mutatja, hogy a CASE IH az egyik leginnovatívabb márka, ahol a széles kínálat minden egyes modelljében a legfontosabb közös tulajdonság a hatékonyság és gazdaságosság. A fejlesztéseknél mindig ezek jelentik a fő szempontot a gyártónál.

 

Cikkünk megjelent az Agrofórum havilapban és az agroforum.hu portálon.